Een tractor kopen is geen impulsaankoop. Zeker niet als je weet wat ze kosten. Toch is het een onmisbaar ding op je erf als je een beetje serieus aan de slag wilt op het land. Om geld te besparen, kiezen veel mensen voor een tweedehands tractor. Slim, maar dan moet je wel goed weten waar je op moet letten.Mocht kopen toch te gortig zijn, dan is tractor leasen ook een goede optie. Je betaalt dan per maand en houdt ruimte over voor andere investeringen.
Onderhoud, onderhoud en nog eens onderhoud
Een gebruikte tractor kan nog prima jaren meegaan, maar dan moet het onderhoud wel op orde zijn. Machines die goed zijn onderhouden, draaien soms nog als nieuw, zelfs als er al 3000 uur op de teller staat. Zit je boven de 6000 uur, dan is extra opletten geen overbodige luxe. Vraag dus altijd of er onderhoudspapieren zijn, en kijk of het allemaal een beetje netjes is bijgehouden. Geen bewijs? Dan is het gewoon een gok.
Banden controleren
Veel mensen kijken alleen naar het profiel, maar er is meer. Check ook de randen, de ventielen en of de banden niet uitgedroogd zijn. Slechte banden kunnen namelijk ook iets zeggen over hoe de tractor is behandeld. En je wilt natuurlijk geen machine kopen die jarenlang ergens vergeten in een weiland heeft gestaan.
Elektronica van de tractor
Tractoren zijn al lang geen eenvoudige voertuigen meer. Elektronica speelt een steeds grotere rol. Kijk dus niet gek op als er airco, ventilatie, verlichting en zelfs netwerkfunctionaliteit aanwezig zijn. Werkt dat allemaal nog naar behoren? Doen de lampen het en komt er koude lucht uit de blower? Allemaal dingen om even goed te testen. Wil je nu zeker weten dat alles in orde is en geen omkijken meer hebben naar het onderhoud? Dan is een tractor leasen voor een vast bedrag per maand een slimme keuze. Financial lease heeft als voordeel dat je direct economisch eigenaar bent van de tractor en het op de balans komt te staan, waardoor je er op kunt afschrijven.
Rijdt de tractor nog een beetje soepel?
Misschien wel het allerbelangrijkste: hoe voelt de tractor tijdens het rijden? Werkt de koppeling soepel, schakelt de versnellingsbak lekker door en remt hij fatsoenlijk? Let op vreemde geluiden of haperingen. Maak wat bochten, rij een stukje achteruit en voel hoe hij reageert. Als het allemaal stroef of lawaaierig is, weet je dat je ergens aan toe bent qua reparaties.
Olie en filters zeggen veel over het verleden
Zwarte, stinkende olie of vage druppels in de motorolie zijn vaak geen goed teken. Dan is de kans groot dat de olie niet regelmatig is vervangen. Ook de filters moet je even goed bekijken. Als die eruitzien alsof ze al drie jaar vergeten zijn, weet je hoe laat het is. Niet per se een dealbreaker, maar wel iets om mee te nemen in je beslissing.
Radiator controleren
Je zou het bijna vergeten, maar de radiator is ook een belangrijk onderdeel. Kijk of er deuken in zitten, of het vloeistofpeil in orde is en of er geen vieze aanslag of lekken zichtbaar zijn. Als daar iets mis mee is, kan het flink in de papieren lopen.
Bron: Twenty Four Webvertising