• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

pluimveebedrijf.nlpluimveebedrijf.nl

Nieuws voor de pluimveehouder

  • Nieuws
  • Pluimveetak
    • Broederij
    • Biologisch pluimvee
    • Eendenhouderij
    • Kalkoenen
    • Leghennen
    • Moederdieren
    • Vleeskuikens
    • Vermeerdering
    • Vrije uitloop kippen
  • Wet en regelgeving
    • Antibioticareductie
    • Fijnstof
    • Fosfaat pluimveehouderij
    • Gecombineerde opgave
    • Luchtkwaliteit
    • Pluimveerechten
    • Programmatische Aanpak Stikstof (PAS)
    • Stikstof
    • Subsidie pluimveehouderij
      • Asbestsanering
      • Salderingsregeling
      • SDE+
  • Diergezondheid
    • Bloedluizen
    • Coccidiose
    • Coryza
    • Fipronil
    • Hittestress pluimveehouderij
    • In ovo
    • Mengvoer
    • Mycoplasma
    • Salmonella kip
    • Voetzoollaesie
    • Vogelgriep
  • Marktprijzen
    • Eierprijs
    • Slachtkippenprijs
    • Vleeskuikenprijs
    • Ondernemen
    • Noteringen en marktprijzen
  • Huisvesting pluimvee
    • Bedrijfsnieuws
    • Drinksysteem pluimveehouderij
    • Eierlokaal
    • Leghenstal
    • Luchtwassers
    • Stalhygiëne pluimveehouderij
    • Stalklimaat pluimveehouderij
    • Stallampen pluimveehouderij
    • Ventilatie pluimveehouderij
    • Voersysteem
    • Wintergarten
  • Mest
    • Mestbanden
    • Mestbeleid
    • Mestdroging
    • Mestopslag
    • Meststoffenwet
    • Pluimveemest
  • Vakpartners
    • Trouw Nutrition
    • MSD Animal Health
  • Contact & meer
    • Contact
    • Adverteren
    • Nieuwsbrief
    • PluimveePodcast
  • icon

GfK: 25% meer omzet biologisch door toenemend aanbod en inflatie

Biologische pluimvee 27 maart 2023

25% meer omzet biologisch door toenemend aanbod en inflatie

Door het groeiende aanbod biologisch is de omzet van biologische producten vorig jaar met 25 procent gestegen, zo blijkt uit nieuw onderzoek van GfK (2023). De omzetstijging bestaat voor 15 procent uit toenemend volume en 10 procent uit de gemiddelde prijsstijging. Nederlandse huishoudens kochten niet alleen meer, maar ook vaker biologisch. De aankoopfrequentie steeg met +15 procent.

De voornaamste reden om biologisch te kopen is diervriendelijkheid (84 procent), gevolgd door de positieve impact op het klimaat en de bodemkwaliteit (79 procent). De meerderheid van de consumenten zou nog vaker biologisch kopen als het goedkoper zou zijn (77 procent) of als er een biologische variant beschikbaar is (35 procent), zo blijkt uit aanvullend onderzoek van I&O (2023).

Omzetstijging biologisch dankzij toenemend aanbod

De absolute omzet van biologische voedingsmiddelen steeg in 2022 met 25 procent naar 1,4 miljard euro. Daarmee is van de totale FMCG-omzet voor huishoudelijk gebruik 3,5 procent biologisch. Ook het absolute volume van biologisch nam met 15 procent toe, terwijl het volume van niet-biologische producten juist daalde. Ondanks dat de omzet van beide groepen is gestegen, groeide biologisch fors harder.

De flinke omzetstijging van biologische voeding is onder meer een gevolg van het toenemende biologische product aanbod. Supermarkten spelen een belangrijke rol in het aanbod, aangezien 73% van alle biologische producten in de supermarkt worden gekocht. Supermarkt PLUS besloot vorig jaar uitsluitend nog biologische drinkzuivel onder haar huismerk aan te bieden en ook Albert Heijn ging over op alleen nog biologische volkorenpasta.

Groep ‘Heavy Buyers’ steeg het hardst

De groep consumenten die 1 keer per week of vaker biologische voeding koopt, ook wel de ‘Heavy buyers’, steeg het hardst. De grootste groep zijn ‘Medium buyers’, ofwelconsumenten die 12-52 keer per jaar biologisch kopen. Dit zijn bijna 40 procent van Nederlandse huishoudens (3,2 miljoen). Zij kopen gemiddeld 3,1 keer per maand biologisch, zo’n 37,4 keer per jaar (+15 procent).

“Willen we naar 15 procent biologische landbouw groeien, dan is het van groot belang dat niet alleen het aanbod, maar ook de afzet van biologische producten fors toeneemt. We zijn heel blij dat  steeds meer consumenten en organisaties zelfs in economische zware tijden die bewuste keuze maken,” aldus Michaël Wilde, directeur Bionext, brancheorganisatie van de biologische sector.

Redenen om biologisch te kopen

77 procent van de consumenten zou vaker biologisch kopen als biologische producten goedkoper zouden zijn. Diervriendelijkheid is de belangrijkste reden (84 procent) om voor biologische voeding te kiezen. Daarna volgt milieu: 79% vindt het belangrijk dat de productie van biologische voeding bijdraagt aan een gezonde bodem, zonder negatieve impact op de waterkwaliteit (78 procent).  

De driejarige consumentencampagne ‘De mooiste boodschap is bio’ helpt consumenten om structureel vaker voor biologische voeding te kiezen, door de inzet van nudges in de supermarkt, ofwel subtiele aanpassingen in de winkelomgeving.

Bron: Bionext

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Dierenartsen ontwikkelen FlockVision: met slimme camera’s altijd zicht op het koppel
27 jun

Dierenartsen ontwikkelen FlockVision: met slimme camera’s altijd zicht op het koppel

Geert Moelker nieuwe directeur Slachttoezicht NVWA
27 jun

Geert Moelker nieuwe directeur Slachttoezicht NVWA

Boeren mogen Harmonix Rodent Paste binnen gebruiken zonder certificering
27 jun

Nederlandse boeren mogen Harmonix Rodent Paste binnen gebruiken zonder certificering

Krimp veestapel reikt verder dan het boerenerf
26 jun

Krimp veestapel reikt verder dan het boerenerf

25 jun

BTN de Haas viert 100 jaar agrarisch ondernemerschap 

Toon meer

Aanbevolen voor jou! biologische pluimvee

Wat bepaalt de kleur van het ei?

Biodynamische landbouw: wat drijft de biodynamische boer?

Wat drijft de biodynamische boer?

Vogelgriep vastgesteld op biologisch leghennenbedrijf in Putten

Vogelgriep vastgesteld op biologisch leghennenbedrijf in Putten

Themapagina's

Wet en regelgevingDiergezondheidMarktprijzenKies uw pluimveetakHuisvestingMest

Vleeskuikens

Vermeerdering

Leghennen

Broederij

Biologische pluimvee

Vrije uitloop kippen

Kalkoenen

Moederdieren

Eendenhouderij

Toon meer

Footer

Vakpartners

Trouw Nutrition Pluimvee

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

 *
 *
Vul hier uw e-mailadres in
  • Agenda
  • Contact
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • PluimveePodcast
Pluimveebedrijf pluimvee nieuws

Copyright © 2025 Prosu BV | | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer | Cookiebeleid

  • Nieuws
  • Pluimveetak
    • Biologisch pluimvee
    • Broederij
    • Eendenhouderij
    • Leghennen
    • Moederdieren
    • Kalkoenen
    • Vleeskuikens
    • Vermeerdering
    • Vrije uitloop kippen
  • Wet en regelgeving
    • Antibioticareductie
    • Fijnstof
    • Fosfaat pluimveehouderij
    • Gecombineerde opgave
    • Luchtkwaliteit
    • Pluimveerechten
    • Programmatische Aanpak Stikstof (PAS)
    • Stikstof
    • Subsidie pluimveehouderij
      • Asbestsanering
      • Salderingsregeling
      • SDE+
  • Diergezondheid
    • Bloedluizen
    • Coccidiose
    • Coryza
    • Fipronil
    • Hittestress pluimveehouderij
    • In ovo
    • Mengvoer
    • Mycoplasma
    • Salmonella kip
    • Voetzoollaesie
    • Vogelgriep
  • Marktprijzen
    • Eierprijs
    • Vleeskuikenprijs
    • Slachtkippenprijs
    • Ondernemen
    • Marktprijzen pluimveehouderij
  • Huisvesting pluimvee
    • Bedrijfsnieuws
    • Drinksysteem pluimveehouderij
    • Eierlokaal
    • Leghenstal
    • Luchtwassers
    • Stalhygiëne pluimveehouderij
    • Stalklimaat pluimveehouderij
    • Stallampen pluimveehouderij
    • Ventilatie pluimveehouderij
    • Voersysteem
    • Wintergarten
  • Mest
    • Mestbanden
    • Mestbeleid
    • Mestdroging
    • Mestopslag
    • Meststoffenwet
    • Pluimveemest
  • Vakpartners
    • Trouw Nutrition
    • MSD Animal Health
  • Contact & meer
    • PluimveePodcast
    • Contact
    • Adverteren
    • Nieuwsbrief
  • Cookiebeleid