Afgelopen weken zijn ze regelmatig in het nieuws: TeamAgroNL. Een nieuw initiatief van de gezamenlijke landbouwsectoren om de PR en communicatie over de Nederlandse landbouw naar een hoger niveau te tillen. Namens de pluimveesector is Jolanda Kieftenbeld het gezicht van TeamAgroNL: Kieftenbeld: “We zijn geen belangenbehartiger, maar we laten de boeren zelf hun verhaal vertellen. Alleen op die manier kunnen we de burger bereiken met een positief geluid.”
Kieftenbeld is mede-eigenaar van Maatschap Kieftenbeld in het Overijsselse Haarle waar ze ongeveer 35.000 leghennen houden in een volière en scharrelstal. Bij veel mensen is ze bekend van mmmEggies. Volgens Kieftenbeld sluiten de werkzaamheden voor mmmEggies perfect aan bij de deelname aan TeamAgroNL. “Het is juist de bedoeling om de zogenaamde ‘versnipperde initiatieven’ die er nu zijn in de pluimveesector te bundelen. Daarmee doel ik op mmmEggies, maar bijvoorbeeld ook op Blij met een Ei en Young Poultry People. Dit zijn allemaal geweldige organisaties. Door samen te werken in TeamAgroNL wordt het belang en de slagkracht groter en daarom ben ik ook hierin gestapt. Alle pluimveehouders hebben hier baat bij.”
Verbindingen zoeken
Iedere sector heeft zijn eigen ambassadeur en Kieftenbeld is dat voor de pluimveesector geworden. Naast de sector-overstijgende punten (zoals fosfaat of voedselveiligheid) richt Kieftenbeld zich voornamelijk op het voorkomen van bovenwettelijke wetgeving voor pluimveebedrijven: “Daarmee doel ik onder andere op snavelbehandelingen en dergelijke. Er zitten twee kanten aan dat verhaal en er wordt vaak maar één kant belicht. Onze bedoeling is om met zijn allen dit soort dingen veel beter te sturen en verbindingen te zoeken die zorgen voor wetgeving die beter aansluit bij de praktijk.
“We zoeken samenwerking met bestaande initiatieven”
Kieftenbeld vervolgt: “Daarvoor zoeken we nadrukkelijk samenwerking met bestaande initiatieven, want nogmaals we zijn zelf geen belangenbehartiger. Ons doel is om de bestaande belangenorganisaties een podium te bieden en de juiste kanalen te vinden om hun standpunt te ventileren.”
Opvolging
Naast het ‘hogere doel’ is er voor Kieftenbeld ook een heel persoonlijke reden om aan het platform deel te nemen: “Uit cijfers blijft dat de opvolging in de pluimveesector een steeds groter probleem wordt. Terwijl het juist een prachtige sector is. Ik vind het belangrijk dat we met zijn allen ervoor zorgen dat wij en onze kinderen weer trots zijn op de pluimveesector en dan komt de opvolging vanzelf.”
Jaarkalender
De reacties die Kieftenbeld krijgt tijdens bijeenkomsten, zoals afgelopen week op de Openbare ledenvergadering van de NVP (Nederlandse vakbond Pluimveehouders) in Heteren, zijn vaak positief. “Er wordt hier vanavond vanuit de periferie ook weer spontaan gedoneerd”, vertelt ze trots.
Maar ook buiten de sector krijgt het verhaal van TeamAgroNL steeds meer bijval. “Maar dat moet nog beter. Daarom organiseren we op 5 april in Apeldoorn een bijeenkomst waarvoor we alle initiatieven uitnodigen. Doel van die dag is om een gezamenlijke agenda te verkrijgen, waarbij we als landbouwsector de samenleving systematisch informeren en alle boeren de kans krijgen hun verhaal te vertellen. Deze zogeheten agrarische jaarkalender wordt opgemaakt door met alle organisaties in overleg te gaan. Zo wordt voorkomen dat twee geweldige initiatieven op dezelfde dag plaatsvinden, waardoor ze allebei wat aandacht missen.”
Donateurschap
Om een sterk front te vormen vraagt TeamAgroNL aan boeren om donateur te worden. Hierdoor wordt het voor de organisatie mogelijk om één (positief) geluid te laten horen vanuit de sector richting politiek en samenleving. “We zeggen altijd gekscherend: als alle 50.000 boeren in Nederland lid worden, hebben we 2,5 miljoen euro om hele mooie dingen mee te doen. Hoewel dat natuurlijk erg mooi zou zijn hebben we niet de illusie dat elke boer in Nederland lid gaat worden. We zijn tevreden met iedere boer die ons actief gaat steunen. Daarbij gaat het niet alleen om doneren, maar juist om samenwerking.”