• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

pluimveebedrijf.nlpluimveebedrijf.nl

Nieuws voor de pluimveehouder

  • Nieuws
  • Kies uw pluimveetak >
    • Biologisch pluimvee
    • Broederij
    • Eendenhouderij
    • Kalkoenen
    • Leghennen
    • Moederdieren
    • Vermeerdering
    • Vleeskuikens
    • Vrije uitloop kippen
  • Wet en regelgeving
    • Antibioticareductie
    • Fijnstof
    • Fosfaat pluimveehouderij
    • Gecombineerde opgave
    • Luchtkwaliteit
    • Pluimveerechten
    • Programmatische Aanpak Stikstof (PAS)
    • Subsidie pluimveehouderij
      • Asbestsanering
      • Salderingsregeling
      • SDE+
    • Stikstof
  • Diergezondheid
    • Bloedluizen
    • Coccidiose
    • Coryza
    • Fipronil
    • Hittestress pluimveehouderij
    • In ovo
    • Mengvoer
    • Mycoplasma
    • Salmonella kip
    • Voetzoollaesie
    • Vogelgriep
  • Marktprijzen
    • Eierprijs
    • Slachtkippenprijs
    • Vleeskuikenprijs
    • Ondernemen
    • Noteringen en marktprijzen
  • Huisvesting pluimvee
    • Bedrijfsnieuws
    • Drinksysteem pluimveehouderij
    • Eierlokaal
    • Leghenstal
    • Luchtwassers
    • Stalhygiëne pluimveehouderij
    • Stalklimaat pluimveehouderij
    • Stallampen pluimveehouderij
    • Ventilatie pluimveehouderij
    • Voersysteem
    • Wintergarten
  • Mest
    • Mestbanden
    • Mestbeleid
    • Mestdroging
    • Mestopslag
    • Meststoffenwet
    • Pluimveemest
  • Vakpartners
    • Trouw Nutrition
    • MSD Animal Health
  • Abonneren & meer
    • Gratis abonnement op de Pluimveekrant
    • Uw abonnement op de Pluimveekrant aanpassen
    • Adverteren
    • Contactpagina
    • Nieuwsbrief
    • PluimveePodcast
  • icon

Kwart Nederlanders wil niet meer betalen in supermarkt om milieu te sparen

Biologische pluimvee Vleeskuikens 30 oktober 2018

Uit onderzoek van PanelWizard, namens ABN AMRO, dat onder 2.065 consumenten is uitgevoerd is gebleken dat maar liefst 9 op de 10 Nederlanders denken in de komende vijf jaar meer te moeten gaan betalen voor boodschappen om het milieu te sparen.

Toch is slechts 37% van dit aandeel een overtuigd voorstander. Ruim een kwart is niet bereid om meer te betalen om het milieu-impact te verminderen en 36% heeft nog geen mening gevormd.  

Bereidheid om meer te betalen voor zuivel 

In de prijs die consumenten nu betalen voor voedsel zijn de ‘maatschappelijke kosten’ meestal niet verwerkt. Deze verborgen kosten, zoals de CO2-uitstoot of het verlies van biodiversiteit rond akkers, onttrekken zich aan het gezichtsveld van consumenten, producenten en supermarkten. Door het groeiende bewustzijn dat de milieu-impact van voedselproductie moet worden verminderd, staat True Cost Accounting (TCA) in de belangstelling. Bij TCA wordt zowel de positieve als negatieve impact van een bedrijf op de omgeving inzichtelijk gemaakt. Door deze impact in geld uit te drukken, is het duidelijker welke producten vervuilend zijn.

Het bewustzijn dat de maatschappelijke kosten weleens hoog kunnen zijn bij de huidige wijze van produceren, lijkt beperkt. Bijna 50% van de ondervraagden vindt dat ze op dit moment voldoende betalen voor voedsel. Daarnaast denkt 30% dat de prijzen te laag zijn en de overige 20% heeft geen duidelijke mening hierover. Op de vraag of men werkelijk bereid is om meer te betalen, is 37% hiertoe bereid om het milieu te sparen, 26% is dit niet van plan en 36% staat hier neutraal in.

Echter zitten hier wel verschillen in per product. Een ruime meerderheid van de ondervraagden, die nooit biologische producten kopen, zegt bereid te zijn om meer te betalen voor aardappelen, groente en fruit (AGF) als het bodemleven en de biodiversiteit rond akkers wordt verbeterd. De bereidheid om meer te betalen ligt voor de zuivelproducten beduidend lager (41%) en bij frisdranken en vruchtensappen nog lager met 39%. Gemiddeld bezien zijn consumenten bereidt om 9% meer te gaan betalen, zodat bijvoorbeeld de zuivelverwerker de CO2-uitstoot in de fabriek kan gaan beperken of de boer de biodiversiteit rond zijn akkers kan verbeteren.

De groep consumenten die geen hogere prijs willen betalen voor AGF- of zuivelproducten, geven als reden hiervoor dat ze niet meer geld te besteden hebben. Voor fris- en fruitdranken wil men simpelweg niet meer betalen. Daarnaast bleek uit de open antwoorden bij het onderzoek dat er een groot gebrek aan vertrouwen is dat het extra bedrag ook daadwerkelijk voor verduurzaming bij de partijen terecht komen die een verbetering kunnen laten zien. 

Sturing op duurzaamheid door gebruik True Cost Accounting

Deze vervuilende producten krijgen dan per saldo een hoger prijskaartje en worden hierdoor minder aantrekkelijk. Dit kan direct worden doorberekend in de prijs in de supermarkt waardoor de vraag af neemt en verduurzaming op gang komt. Maar het is aannemelijk dat het eerst dient als ‘schaduwprijs’. Op basis van deze schaduwprijs kunnen boeren, verwerkers en supermarkten in gesprek gaan om concrete verduurzamingsacties te formuleren, Dit biedt alle partijen de mogelijkheid weloverwogen productie- en  aankoopkeuzes te maken.

Bron: ABN AMRO

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Omschakeling van Bio naar Scharrel
24 mrt

Omschakeling van Bio naar Scharrel doe je zo

Vaccinatietraject vogelgriep gaat door met twee vaccins
24 mrt

Vaccinatietraject vogelgriep gaat door met twee vaccins

Gecombineerde Opgave
23 mrt

LTO en NAJK willen uitstel voor Gecombineerde Opgave

Scharrelvleeskuikens
23 mrt

Scharrelvleeskuikens kunnen lagere klimaatimpact hebben dan reguliere vleeskuikens 

ABZ Diervoeding
22 mrt

ABZ De Samenwerking sluit bewogen jaar naar tevredenheid af

Toon meer

Aanbevolen voor jou!

Omschakeling van Bio naar Scharrel

Omschakeling van Bio naar Scharrel doe je zo

Vaccinatietraject vogelgriep gaat door met twee vaccins

Vaccinatietraject vogelgriep gaat door met twee vaccins

Gecombineerde Opgave

LTO en NAJK willen uitstel voor Gecombineerde Opgave

Themapagina's

Wet en regelgevingDiergezondheidMarktprijzenKies uw pluimveetakHuisvestingMest

Vleeskuikens

Vermeerdering

Leghennen

Broederij

Biologische pluimvee

Vrije uitloop kippen

Kalkoenen

Moederdieren

Eendenhouderij

Toon meer

Footer

Vakpartners

Trouw Nutrition Pluimvee

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

 *
 *
Vul hier uw e-mailadres in
  • Agenda
  • Adverteren
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • PluimveePodcast
Pluimveebedrijf pluimvee nieuws

Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Algemene voorwaarden | Disclaimer

  • Nieuws
  • Kies uw pluimveetak >
    • Biologisch pluimvee
    • Broederij
    • Eendenhouderij
    • Leghennen
    • Moederdieren
    • Kalkoenen
    • Vleeskuikens
    • Vermeerdering
    • Vrije uitloop kippen
  • Wet en regelgeving
    • Antibioticareductie
    • Fijnstof
    • Fosfaat pluimveehouderij
    • Gecombineerde opgave
    • Luchtkwaliteit
    • Pluimveerechten
    • Programmatische Aanpak Stikstof (PAS)
    • Stikstof
    • Subsidie pluimveehouderij
      • Asbestsanering
      • Salderingsregeling
      • SDE+
  • Diergezondheid
    • Bloedluizen
    • Coccidiose
    • Coryza
    • Fipronil
    • Hittestress pluimveehouderij
    • In ovo
    • Mengvoer
    • Mycoplasma
    • Salmonella kip
    • Voetzoollaesie
    • Vogelgriep
  • Marktprijzen
    • Eierprijs
    • Vleeskuikenprijs
    • Slachtkippenprijs
    • Ondernemen
    • Marktprijzen pluimveehouderij
  • Huisvesting pluimvee
    • Bedrijfsnieuws
    • Drinksysteem pluimveehouderij
    • Eierlokaal
    • Leghenstal
    • Luchtwassers
    • Stalhygiëne pluimveehouderij
    • Stalklimaat pluimveehouderij
    • Stallampen pluimveehouderij
    • Ventilatie pluimveehouderij
    • Voersysteem
    • Wintergarten
  • Mest
    • Mestbanden
    • Mestbeleid
    • Mestdroging
    • Mestopslag
    • Meststoffenwet
    • Pluimveemest
  • Vakpartners
    • Trouw Nutrition
    • MSD Animal Health
  • Abonneren & meer
    • Gratis abonnement op de Pluimveekrant
    • Uw abonnement op de Pluimveekrant aanpassen
    • Adverteren
    • Contactpagina
    • Nieuwsbrief
    • PluimveePodcast
Pluimveebedrijf maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze <a href="https://www.pluimveebedrijf.nl/privacy-statement/">cookieverklaring</a>.
Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Opslaan en accepteren