• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

pluimveebedrijf.nlpluimveebedrijf.nl

Nieuws voor de pluimveehouder

  • Nieuws
  • Kies uw pluimveetak >
    • Biologisch pluimvee
    • Broederij
    • Eendenhouderij
    • Kalkoenen
    • Leghennen
    • Moederdieren
    • Vermeerdering
    • Vleeskuikens
    • Vrije uitloop kippen
  • Wet en regelgeving
    • Antibioticareductie
    • Fijnstof
    • Fosfaat pluimveehouderij
    • Gecombineerde opgave
    • Luchtkwaliteit
    • Pluimveerechten
    • Programmatische Aanpak Stikstof (PAS)
    • Subsidie pluimveehouderij
      • Asbestsanering
      • Salderingsregeling
      • SDE+
    • Stikstof
  • Diergezondheid
    • Bloedluizen
    • Coccidiose
    • Coryza
    • Fipronil
    • Hittestress pluimveehouderij
    • In ovo
    • Mengvoer
    • Mycoplasma
    • Salmonella kip
    • Voetzoollaesie
    • Vogelgriep
  • Marktprijzen
    • Eierprijs
    • Slachtkippenprijs
    • Vleeskuikenprijs
    • Ondernemen
    • Noteringen en marktprijzen
  • Huisvesting pluimvee
    • Bedrijfsnieuws
    • Drinksysteem pluimveehouderij
    • Eierlokaal
    • Leghenstal
    • Luchtwassers
    • Stalhygiëne pluimveehouderij
    • Stalklimaat pluimveehouderij
    • Stallampen pluimveehouderij
    • Ventilatie pluimveehouderij
    • Voersysteem
    • Wintergarten
  • Mest
    • Mestbanden
    • Mestbeleid
    • Mestdroging
    • Mestopslag
    • Meststoffenwet
    • Pluimveemest
  • Vakpartners
    • Trouw Nutrition
    • MSD Animal Health
  • Abonneren & meer
    • Gratis abonnement op de Pluimveekrant
    • Uw abonnement op de Pluimveekrant aanpassen
    • Adverteren
    • Contactpagina
    • Nieuwsbrief
    • PluimveePodcast
  • icon

Ode aan de pluimveesector

Eendenhouderij Vleeskuikens 15 mei 2020

De Vereniging van de Nederlandse Pluimveeverwerkende Industrie (Nepluvi) geeft met een landelijke televisiecampagne de pluimveesector een steuntje in de rug. Met het filmpje wordt benadrukt dat de landbouw een vitale sector is. “Want voedsel is net als zorg en veiligheid een primaire levensbehoefte.”

Eendensector heeft het zwaar

Bewust is er gekozen om in het filmpje de zorg, winkeliers en thuiswerkers eerst een pluim te geven. “Zorg krijgen is in deze tijd van corona is een groot goed. Prioriteit is ook dat je voedsel tot je beschikking hebt. Iedere keten probeert het hoofd boven water te houden. Ook in de pluimveehouderij, al zie je dat bijvoorbeeld de eendensector het nu ontzettend moeilijk heeft. Voor kip zijn er gelukkig afspraken gemaakt”, stipt beleidsmedewerker Robin de Bruine van Nepluvi aan.

Het filmpje is in april opgenomen en wordt in april en mei honderd keer op de Nederlandse publieke omroep uitgezonden. “Een schouderklopje aan iedereen die het mogelijk maakt dat wij ook in deze uitdagende tijden ons geen zorgen hoeven te maken over voedselzekerheid. Want overal ligt vlees in het schap. Consumenten nemen dit vaak voor lief, maar het is geen gegeven. Daarom hebben we hier in de keten afspraken over gemaakt. Met het filmpje proberen we dat te verwoorden.” Voor de reclamespot is onder andere pluimveehoudster Elsemieke Wolfs te zien, namens Young Poultry People. Dit is een groep jonge pluimveehouders die wil laten zien dat hoe hoog de standaarden in Nederland zijn en hoe goed er met dieren wordt omgegaan.

Ode aan de pluimveehouderij

De ode aan de pluimveehouderij maakt onderdeel uit van Kip in Nederland, dat probeert een brug te slaan tussen de vleeskuikensector en de consumenten. Een aantal jaren geleden begon dat al met de slogan ‘Kip, het meest veelzijdige stukje vlees’. “Bedoeld om de sector een stem te geven. Hoe verwoorden we transparant waar het vlees vandaan komt. Kip in Nederland moet een helder, objectief informatieplatform zijn, dat ook een weerwoord geeft aan ngo’s, die met plofkipcampagnes fabeltjes over onze sectorgenoten de wereld in slingeren. Het moet wel een eerlijk platform zijn, want anders krijg je dat gegarandeerd terug. Dus vertellen we het niet mooier dan het is.”

Promotieproject Kip in Nederland

Het slaan van een brug naar de consument krijgt extra cachet met een Europese promotieproject, waarin Nepluvi mee participeert. Het initiatief komt vanuit de AVEC, de Europese overkoepelende organisatie van de pluimveeverwerkende industrie. “Dit vloeit voort uit de oproep van landbouwminister Carola Schouten, die constateert dat er bij consumenten een groeiende vraag naar achtergrondinformatie is. De Europese commissie staat er hetzelfde in. Daarom hebben we in 2019 een aanvraag gedaan voor een promotieproject, waarmee we het verhaal achter Kip in Nederland nog krachtiger kunnen uitdragen.”

Brug naar de consument

Met radiospotjes, social mediacampagnes en de inzet van vloggers en bloggers die producten en recepten promoten wordt de consument aangesproken. “Ook gaan we aan evenementen deelnemen om de mensen met producten in aanraking te laten komen en ook te laten zien waar die vandaan komen. Lang hebben wij ons als sector gericht op politici en beleidsmakers. Wij proberen met de Europese campagne in vijf landen, waaronder Nederland, een consumentenplatform te realiseren”, vertelt De Bruine, “Er leven veel vragen. Worden haantjes nu wel of niet vergast? Kan antibiotica voor de kip door het eten van vlees bij mensen zorgen voor antibioticaresistentie? Op dergelijke vragen willen we eerlijke antwoorden geven. Uiteindelijk willen we de consument vertellen dat het oké is om kip te eten.”

Tekst: Martin de Vries
Beelden: Kip in Nederland

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Bedrijfsopvolging is familiezaak voor boeren, werkboek helpt ze
31 mrt

Bedrijfsopvolging is familiezaak voor boeren, werkboek helpt ze op weg

Nieuwe Europese wetgeving kan duurzaam boeren aantrekkelijker maken
31 mrt

Nieuwe Europese wetgeving kan duurzaam boeren aantrekkelijker maken

natuurvergunningen
30 mrt

LTO verzet zich tegen intrekken bestaande natuurvergunningen

MAXIMAAL € 160.000 VERGOEDING MET DE TEK-REGELING
30 mrt

Maximaal €160.000 vergoeding met de TEK-regeling

Houd het GLB aantrekkelijk voor Nederlandse boeren en tuinders
30 mrt

“Houd het GLB aantrekkelijk voor Nederlandse boeren en tuinders”

Toon meer

Aanbevolen voor jou!

Bedrijfsopvolging is familiezaak voor boeren, werkboek helpt ze

Bedrijfsopvolging is familiezaak voor boeren, werkboek helpt ze op weg

Nieuwe Europese wetgeving kan duurzaam boeren aantrekkelijker maken

Nieuwe Europese wetgeving kan duurzaam boeren aantrekkelijker maken

natuurvergunningen

LTO verzet zich tegen intrekken bestaande natuurvergunningen

Themapagina's

Wet en regelgevingDiergezondheidMarktprijzenKies uw pluimveetakHuisvestingMest

Vleeskuikens

Vermeerdering

Leghennen

Broederij

Biologische pluimvee

Vrije uitloop kippen

Kalkoenen

Moederdieren

Eendenhouderij

Toon meer

Footer

Vakpartners

Trouw Nutrition Pluimvee

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

 *
 *
Vul hier uw e-mailadres in
  • Agenda
  • Adverteren
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • PluimveePodcast
Pluimveebedrijf pluimvee nieuws

Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Algemene voorwaarden | Disclaimer

  • Nieuws
  • Kies uw pluimveetak >
    • Biologisch pluimvee
    • Broederij
    • Eendenhouderij
    • Leghennen
    • Moederdieren
    • Kalkoenen
    • Vleeskuikens
    • Vermeerdering
    • Vrije uitloop kippen
  • Wet en regelgeving
    • Antibioticareductie
    • Fijnstof
    • Fosfaat pluimveehouderij
    • Gecombineerde opgave
    • Luchtkwaliteit
    • Pluimveerechten
    • Programmatische Aanpak Stikstof (PAS)
    • Stikstof
    • Subsidie pluimveehouderij
      • Asbestsanering
      • Salderingsregeling
      • SDE+
  • Diergezondheid
    • Bloedluizen
    • Coccidiose
    • Coryza
    • Fipronil
    • Hittestress pluimveehouderij
    • In ovo
    • Mengvoer
    • Mycoplasma
    • Salmonella kip
    • Voetzoollaesie
    • Vogelgriep
  • Marktprijzen
    • Eierprijs
    • Vleeskuikenprijs
    • Slachtkippenprijs
    • Ondernemen
    • Marktprijzen pluimveehouderij
  • Huisvesting pluimvee
    • Bedrijfsnieuws
    • Drinksysteem pluimveehouderij
    • Eierlokaal
    • Leghenstal
    • Luchtwassers
    • Stalhygiëne pluimveehouderij
    • Stalklimaat pluimveehouderij
    • Stallampen pluimveehouderij
    • Ventilatie pluimveehouderij
    • Voersysteem
    • Wintergarten
  • Mest
    • Mestbanden
    • Mestbeleid
    • Mestdroging
    • Mestopslag
    • Meststoffenwet
    • Pluimveemest
  • Vakpartners
    • Trouw Nutrition
    • MSD Animal Health
  • Abonneren & meer
    • Gratis abonnement op de Pluimveekrant
    • Uw abonnement op de Pluimveekrant aanpassen
    • Adverteren
    • Contactpagina
    • Nieuwsbrief
    • PluimveePodcast
Pluimveebedrijf maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze <a href="https://www.pluimveebedrijf.nl/privacy-statement/">cookieverklaring</a>.
Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Opslaan en accepteren