Na het succes binnen de varkenshouderij, waarbij inmiddels meer dan 150.000 ton Crunch is verkocht in de Nederlandse markt, zet Agrifirm een nieuwe stap: met trots introduceert Agrifirm Crunch voor pluimvee. Deze innovatieve productiewijze combineert de voordelen van meel en korrel, voorkomt selectiegedrag en levert een extra voerwinst van € 0,29 per hen per ronde. Crunch is geschikt voor alle leg-, vermeerderings- en opfokbedrijven en draagt direct bij aan het rendement van de pluimveehouder.
Breed toepasbare oplossing
Dankzij het unieke productieproces is Crunch zeer homogeen qua structuur, waardoor het voer niet ontmengt en dieren het niet uit kunnen selecteren. Daarnaast bevat elk deeltje – zowel fijn als grof – alle benodigde nutriënten. Dit garandeert een gebalanceerde opname van alle nutriënten voor alle dieren, wat bijdraagt aan een beter presterend, uniform koppel. Crunch is inzetbaar bij legpluimvee, vermeerderingsbedrijven en opfokbedrijven, en geschikt voor elk voersysteem. Daarmee biedt Crunch een breed toepasbare oplossing voor de gehele sector.Uit proeven blijkt een duidelijke prestatieverbetering bij alle drie de pluimveecategorieën, waarmee Crunch een waardevolle bijdrage levert aan rendement en diergezondheid.
Voordelen van Crunch
- Selectievrij voer voor een homogeen en uitgebalanceerd rantsoen
- Rustiger gedrag en geleidelijke voeropname, zonder impact op de water/voer verhouding
- Hoger legpercentage en betere schaalkwaliteit
- Meer eimassa per hen en lagere voederconversie
- Meer eieren van de eerste soort
- Extra voerwinst per hen per ronde: +0,29 euro
Onderzoeksresultaten (onderzoeksboerderij Laverdonk)
- Voerconversie -0,04
- Legpercentage +0,4%
- Eimassa +0,5 g/h/d
- Water/voer verhouding gelijk gebleven
Voerhygiëne en duurzaamheid
Crunch is volledig verhit voor extra borging tegen salmonella en enterobacteriën, bovenop de bestaande strikte protocollen voor grondstoffen. Daarnaast maakt de samenstelling het mogelijk om – indien gewenst – meer reststromen te verwerken en zorgt het in combinatie met de prestatieverbeteringen voor een lagere CO₂-uitstoot per ei. Met Crunch zet Agrifirm een nieuwe standaard in pluimveevoer: beter presterende, uniforme koppels en een duurzamere productie.
Bron: Agrifirm