• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

pluimveebedrijf.nlpluimveebedrijf.nl

Nieuws voor de pluimveehouder

  • Nieuws
  • Kies uw pluimveetak >
    • Biologisch pluimvee
    • Broederij
    • Eendenhouderij
    • Kalkoenen
    • Leghennen
    • Moederdieren
    • Vermeerdering
    • Vleeskuikens
    • Vrije uitloop kippen
  • Wet en regelgeving
    • Antibioticareductie
    • Fijnstof
    • Fosfaat pluimveehouderij
    • Gecombineerde opgave
    • Luchtkwaliteit
    • Pluimveerechten
    • Programmatische Aanpak Stikstof (PAS)
    • Subsidie pluimveehouderij
      • Asbestsanering
      • Salderingsregeling
      • SDE+
    • Stikstof
  • Diergezondheid
    • Bloedluizen
    • Coccidiose
    • Coryza
    • Fipronil
    • Hittestress pluimveehouderij
    • In ovo
    • Mengvoer
    • Mycoplasma
    • Salmonella kip
    • Voetzoollaesie
    • Vogelgriep
  • Marktprijzen
    • Eierprijs
    • Slachtkippenprijs
    • Vleeskuikenprijs
    • Ondernemen
    • Noteringen en marktprijzen
  • Huisvesting pluimvee
    • Bedrijfsnieuws
    • Drinksysteem pluimveehouderij
    • Eierlokaal
    • Leghenstal
    • Luchtwassers
    • Stalhygiëne pluimveehouderij
    • Stalklimaat pluimveehouderij
    • Stallampen pluimveehouderij
    • Ventilatie pluimveehouderij
    • Voersysteem
    • Wintergarten
  • Mest
    • Mestbanden
    • Mestbeleid
    • Mestdroging
    • Mestopslag
    • Meststoffenwet
    • Pluimveemest
  • Vakpartners
    • Trouw Nutrition
    • MSD Animal Health
  • Abonneren & meer
    • Gratis abonnement op de Pluimveekrant
    • Uw abonnement op de Pluimveekrant aanpassen
    • Adverteren
    • Contactpagina
    • Nieuwsbrief
    • PluimveePodcast
  • icon

Aandeel kip met keurmerk stijgt met 20%

Biologische pluimvee 14 maart 2017

Vorig jaar is het aandeel van de supermarktomzet van kip met een welzijnskeurmerk met 20% gestegen ten opzichte van 2015. Dat is goed nieuws voor miljoenen kippen. Wakker Dier concludeert dit uit haar analyse van cijfers van IRI Nederland. Consumenten blijken bereid te betalen voor dierenwelzijn: zes jaar geleden ging van elke 100 euro die werd uitgegeven aan kip maar 7 euro naar kip met een keurmerk. Inmiddels is dat 19 euro.

Wakker Dier: “Deze cijfers geven een duidelijk signaal aan supermarkten: zet vol in op kip met Beter Leven keurmerk, de klant is er klaar voor.” Wakker Dier blijft campagne voeren totdat alle kip in de supermarkt is voorzien van minimaal 1 ster Beter Leven van de Dierenbescherming.  

Verkoop diervriendelijkere kip neemt toe

In de afgelopen 2 jaar is de plofkip nagenoeg uit de schappen verdwenen en heeft plaats gemaakt voor een ‘tussenkip’. De tussenkip heeft geen keurmerk en zit qua welzijn tussen plofkip en kip met 1 ster Beter Leven in. Opvallend is dat veel mensen niet kiezen voor de tussenkip, maar voor een treetje beter: de kip met 1 ster. Dit is duidelijk terug te zien in de cijfers: de omzet van kip met 1 ster Beter Leven van de Dierenbescherming steeg met 28%. De omzetstijging van biologische kip was 17%. De totale verkoop van keurmerkkip steeg met 29%. 

Plofkip en tussenkip dalen in populariteit

De totale omzet van kip is gestegen met 6%. De omzet van plofkip en tussenkip steeg met een kleine 2%. Deze stijging is vele malen lager dan de omzetstijging van kip met een keurmerk (29%). Als je kijkt naar het aandeel van de omzet van plofkip en tussenkip, ten opzichte van de totale omzet van kip, dan is dit aandeel van de dieronvriendelijkere kippen afgenomen met 4%. Plofkip en tussenkip worden dus minder populair bij de consument. 

Analyse van omzetcijfers

Wakker Dier heeft een analyse gemaakt van de omzetcijfers van kip in supermarkten. Dit betreft verse kip uit het vleesschap, dus niet de vleeswaren of producten waarin kip is verwerkt. De cijfers komen van marktonderzoeksbureau IRI Nederland en zijn gebaseerd op de kassascans van vrijwel alle supermarktketens, met uitzondering van Aldi en Lidl, met een totaal marktaandeel van 85%.

Plofkipcampagne 

In 2012 startte Wakker Dier met de campagne tegen plofkip. Veel supermarkten zijn inmiddels grotendeels overgestapt op een tussenkip of doen dit zeer binnenkort. De tussenkip is de kip die supermarkten ieder voor zich hebben ontwikkeld ter vervanging van de plofkip. De verschillen in het welzijn van deze tussenkippen is groot. Albert Heijn en Plus stellen bijvoorbeeld minimale eisen, zoals een grens van 16 kippen per vierkante meter, terwijl Jumbo hogere eisen stelt zoals daglicht en ongeveer 13 kippen per vierkante meter. 

Wakker Dier ziet deze kip als een tussenstap en voelt zich gesteund door deze cijfers: steeds meer consumenten kiezen voor een diervriendelijkere kip die wel een welzijnskeurmerk heeft. Wakker Dier blijft actie voeren tegen supermarkten totdat ze allemaal over zijn op kip met minimaal 1 ster Beter Leven van de Dierenbescherming. Want pas vanaf 1 ster worden er echt stappen gezet voor het welzijn van de kip. Zo krijgen ze een overdekte buitenuitloop en meer leefruimte.

Bron: Wakker Dier

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Omschakeling van Bio naar Scharrel
24 mrt

Omschakeling van Bio naar Scharrel doe je zo

Vaccinatietraject vogelgriep gaat door met twee vaccins
24 mrt

Vaccinatietraject vogelgriep gaat door met twee vaccins

Gecombineerde Opgave
23 mrt

LTO en NAJK willen uitstel voor Gecombineerde Opgave

Scharrelvleeskuikens
23 mrt

Scharrelvleeskuikens kunnen lagere klimaatimpact hebben dan reguliere vleeskuikens 

ABZ Diervoeding
22 mrt

ABZ De Samenwerking sluit bewogen jaar naar tevredenheid af

Toon meer

Aanbevolen voor jou!

Omschakeling van Bio naar Scharrel

Omschakeling van Bio naar Scharrel doe je zo

Vaccinatietraject vogelgriep gaat door met twee vaccins

Vaccinatietraject vogelgriep gaat door met twee vaccins

Gecombineerde Opgave

LTO en NAJK willen uitstel voor Gecombineerde Opgave

Themapagina's

Wet en regelgevingDiergezondheidMarktprijzenKies uw pluimveetakHuisvestingMest

Vleeskuikens

Vermeerdering

Leghennen

Broederij

Biologische pluimvee

Vrije uitloop kippen

Kalkoenen

Moederdieren

Eendenhouderij

Toon meer

Footer

Vakpartners

Trouw Nutrition Pluimvee

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

 *
 *
Vul hier uw e-mailadres in
  • Agenda
  • Adverteren
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • PluimveePodcast
Pluimveebedrijf pluimvee nieuws

Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Algemene voorwaarden | Disclaimer

  • Nieuws
  • Kies uw pluimveetak >
    • Biologisch pluimvee
    • Broederij
    • Eendenhouderij
    • Leghennen
    • Moederdieren
    • Kalkoenen
    • Vleeskuikens
    • Vermeerdering
    • Vrije uitloop kippen
  • Wet en regelgeving
    • Antibioticareductie
    • Fijnstof
    • Fosfaat pluimveehouderij
    • Gecombineerde opgave
    • Luchtkwaliteit
    • Pluimveerechten
    • Programmatische Aanpak Stikstof (PAS)
    • Stikstof
    • Subsidie pluimveehouderij
      • Asbestsanering
      • Salderingsregeling
      • SDE+
  • Diergezondheid
    • Bloedluizen
    • Coccidiose
    • Coryza
    • Fipronil
    • Hittestress pluimveehouderij
    • In ovo
    • Mengvoer
    • Mycoplasma
    • Salmonella kip
    • Voetzoollaesie
    • Vogelgriep
  • Marktprijzen
    • Eierprijs
    • Vleeskuikenprijs
    • Slachtkippenprijs
    • Ondernemen
    • Marktprijzen pluimveehouderij
  • Huisvesting pluimvee
    • Bedrijfsnieuws
    • Drinksysteem pluimveehouderij
    • Eierlokaal
    • Leghenstal
    • Luchtwassers
    • Stalhygiëne pluimveehouderij
    • Stalklimaat pluimveehouderij
    • Stallampen pluimveehouderij
    • Ventilatie pluimveehouderij
    • Voersysteem
    • Wintergarten
  • Mest
    • Mestbanden
    • Mestbeleid
    • Mestdroging
    • Mestopslag
    • Meststoffenwet
    • Pluimveemest
  • Vakpartners
    • Trouw Nutrition
    • MSD Animal Health
  • Abonneren & meer
    • Gratis abonnement op de Pluimveekrant
    • Uw abonnement op de Pluimveekrant aanpassen
    • Adverteren
    • Contactpagina
    • Nieuwsbrief
    • PluimveePodcast
Pluimveebedrijf maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze <a href="https://www.pluimveebedrijf.nl/privacy-statement/">cookieverklaring</a>.
Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Opslaan en accepteren