• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

pluimveebedrijf.nlpluimveebedrijf.nl

Nieuws voor de pluimveehouder

  • Nieuws
  • Kies uw pluimveetak >
    • Biologisch pluimvee
    • Broederij
    • Eendenhouderij
    • Kalkoenen
    • Leghennen
    • Moederdieren
    • Vermeerdering
    • Vleeskuikens
    • Vrije uitloop kippen
  • Wet en regelgeving
    • Antibioticareductie
    • Fijnstof
    • Fosfaat pluimveehouderij
    • Gecombineerde opgave
    • Luchtkwaliteit
    • Pluimveerechten
    • Programmatische Aanpak Stikstof (PAS)
    • Subsidie pluimveehouderij
      • Asbestsanering
      • Salderingsregeling
      • SDE+
    • Stikstof
  • Diergezondheid
    • Bloedluizen
    • Coccidiose
    • Coryza
    • Fipronil
    • Hittestress pluimveehouderij
    • In ovo
    • Mengvoer
    • Mycoplasma
    • Salmonella kip
    • Voetzoollaesie
    • Vogelgriep
  • Marktprijzen
    • Eierprijs
    • Slachtkippenprijs
    • Vleeskuikenprijs
    • Ondernemen
    • Noteringen en marktprijzen
  • Huisvesting pluimvee
    • Bedrijfsnieuws
    • Drinksysteem pluimveehouderij
    • Eierlokaal
    • Leghenstal
    • Luchtwassers
    • Stalhygiëne pluimveehouderij
    • Stalklimaat pluimveehouderij
    • Stallampen pluimveehouderij
    • Ventilatie pluimveehouderij
    • Voersysteem
    • Wintergarten
  • Mest
    • Mestbanden
    • Mestbeleid
    • Mestdroging
    • Mestopslag
    • Meststoffenwet
    • Pluimveemest
  • Vakpartners
    • Trouw Nutrition
    • MSD Animal Health
  • Abonneren & meer
    • Gratis abonnement op de Pluimveekrant
    • Uw abonnement op de Pluimveekrant aanpassen
    • Adverteren
    • Contactpagina
    • Nieuwsbrief
    • PluimveePodcast
  • icon

ABN AMRO: “Consumenten willen best eerlijke prijzen betalen”

Eierprijs Slachtkippenprijs Vleeskuikenprijs 11 juli 2022

ABN AMRO: Consumenten willen best echte prijs betalen

De stijgende voedselprijzen kan de transitie naar een duurzame voedselketen ernstig belemmeren. Consumenten kiezen dan eerder voor goedkopere, minder duurzame alternatieven. Maar de presentatie van een product bepaalt of consumenten bereid zijn de echte prijs ervoor te betalen.

Meer lezen over de echte prijs van voedsel?

Lees ook: ‘Bereken de echte prijs voor duurzamere voedselproductie’

Stijgende prijzen en eerlijke prijzen

Op dit moment is veel te doen over de stijgende voedselprijzen als gevolg van de oorlog in Oekraïne. Vooral burgers met lagere inkomens worden hierdoor geraakt. Het kan de transitie naar een duurzame voedselketen ernstig belemmeren omdat consumenten door de hogere prijzen eerder voor goedkopere, minder duurzame alternatieven zullen kiezen.

De prijs laag houden lijkt voor marktpartijen op korte termijn het meest belangrijk. Maar de presentatie van een product bepaalt of consumenten bereid zijn de echte prijs ervoor te betalen.

Verborgen kosten aanpakken

Het kenmerk van een duurzamere voedselketen is dat iedere partij in de keten een redelijke prijs krijgt voor haar inspanningen. De verborgen maatschappelijke kosten in de vorm van sociale achteruitgang en milieubelasting zijn in dat geval in de prijs meegenomen waarbij de extra opbrengsten ingezet worden om de keten daadwerkelijk te verduurzamen. Met het in rekening brengen van deze ‘echte prijs’ worden dus de verborgen kosten aangepakt en niet doorgeschoven naar volgende generaties.

Als deze kosten daadwerkelijk worden doorbelast, komen deze deels op het bordje van de consument terecht in de vorm van prijsverhogingen. Op het onlangs gehouden evenement Actie door inzicht over de eerlijke en echte prijs van voedsel in de praktijk van ABN AMRO kwam echter naar voren dat uit onderzoek van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) blijkt dat de consument niet bereid is om meer te betalen voor duurzamere producten. Dit kan bij bedrijven in de voedselketen als een belemmerende overtuiging werken waardoor de benodigde transitie te langzaam gaat.

  • Lees hier ook hoe het onderzoek is uitgevoerd.

Mogelijkheden voor supermarkten om producten voor echte prijs te verkopen

De onderzoekers geven aan dat supermarkten op verschillende wijze eerlijke prijzen kunnen introduceren. Ze kunnen bijvoorbeeld eerst informatie over de echte prijs geven, maar deze niet doorberekenen. De Duitse supermarkt Penny doet dit bijvoorbeeld. Deze methode geeft naar verwachting positieve effecten op het toekomstig koopgedrag omdat klanten aan de echte prijs kunnen wennen. Een supermarkt kan er ook voor kiezen om een deel van de producten van de echte prijs te voorzien.

Maar het onderzoek laat zien dat dit bijeffecten oplevert: substitutiegedrag en onbegrip. Een supermarkt kan tevens de optie aanbieden om consumenten vrijwillig de echte prijs te laten betalen. Dat werkt in ieder geval bij relatief kleine aankopen in de test met de webshops, maar hoe dit uitpakt bij grotere aankopen is nog niet duidelijk. De Amsterdamse lokale supermarkt ‘De Aanzet’ werkt al een poos met veel producten met echte prijzen en haalde vorig jaar weer 5 procent nieuwe klanten binnen. Uiteindelijk is het doel een volledig assortiment met de echte prijs.

Supermarkten bang om klanten te verliezen

Het hele onderzoek laat zien dat er wel degelijk draagvlak is voor eerlijke prijzen bij consumenten. Dit blijkt ook uit het feit dat 34 procent van de respondenten aangeeft positiever te staan tegenover een supermarkt die echte prijzen doorvoert.

“Supermarkten moeten helder zijn wat er met de prijsopslag bij een eerlijke prijs gebeurt.”

In de praktijk lijken supermarkten nog weinig met deze boodschap te doen, aangezien ze veelvuldig het prijswapen inzetten omdat ze angstig zijn klanten op prijs te verliezen. Tenslotte hechten consumenten er belang aan hoe en in hoeverre de opslag op de prijs ten goede komt aan de verborgen kosten. Mogelijk ligt hier een rol voor de overheid om daar regels over af te spreken. Supermarkten moeten helder zijn wat er met de prijsopslag bij een eerlijke prijs gebeurt.

Bereidheid om echte prijs te betalen stimuleren

De belangrijkste boodschap is dat de presentatie bepaalt of consumenten bereid zijn de echte prijs te betalen. Wanneer consumenten tevens de keuze hebben uit goedkope alternatieven zonder eerlijke prijs, wordt het in rekening brengen van de echte prijs lastig. Maar als de echte prijs standaard voor alle producten uit een productgroep wordt gevraagd, wordt het veel makkelijker geaccepteerd en gewaardeerd.

Ook voor andere consumptiegoederen waar de verborgen kosten ook hoog zijn, is hier lering uit te trekken, zoals bij kleding en elektronica. Nader onderzoek is nodig hoe dit met langdurige inflatie en crisis zich gaat ontwikkelen.

Bron: ABN AMRO

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
ForFarmers UK en 2Agriculture zien af van joint venture
7 feb

ForFarmers UK en 2Agriculture zien af van voorgestelde joint venture

Eierprijs 80 procent hoger dan vorig jaar, maar is het genoeg?
7 feb

Eierprijs 29 procent hoger voor pluimveehouder in twee maanden tijd

Intentieverklaring samenwerking tussen KNMI
7 feb

KNMI, HHNK, HDSR en WL zien de noodzaak om beter samen te werken

Consumentenprijs pluimveevlees 1% hoger, verder herstel prijs af boerderij
7 feb

Prijs pluimveevlees iets lager, maar 38% hoger dan jaar eerder

Flevoland investeert in tegengaan voedselverspilling
6 feb

Flevoland investeert in tegengaan voedselverspilling

Toon meer

Aanbevolen voor jou! eierprijs

Eierprijs 80 procent hoger dan vorig jaar, maar is het genoeg?

Eierprijs 29 procent hoger voor pluimveehouder in twee maanden tijd

Wie is bereid de echte prijs voor voedsel te betalen? - True pricing

Wie is bereid de echte prijs voor voedsel af te rekenen?

Fors hoger saldo leghennen door bijzondere prijsstijging eieren

Fors hoger saldo leghennen door bijzonder sterke prijsstijging eieren

Themapagina's

Wet en regelgevingDiergezondheidMarktprijzenKies uw pluimveetakHuisvestingMest

Eierprijs

Vleeskuikenprijs

Slachtkippenprijs

Advertorial

Footer

Vakpartners

Trouw Nutrition Pluimvee
  • Agenda
  • Adverteren
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • PluimveePodcast
Pluimveebedrijf pluimvee nieuws

Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Algemene voorwaarden | Disclaimer

  • Nieuws
  • Kies uw pluimveetak >
    • Biologisch pluimvee
    • Broederij
    • Eendenhouderij
    • Leghennen
    • Moederdieren
    • Kalkoenen
    • Vleeskuikens
    • Vermeerdering
    • Vrije uitloop kippen
  • Wet en regelgeving
    • Antibioticareductie
    • Fijnstof
    • Fosfaat pluimveehouderij
    • Gecombineerde opgave
    • Luchtkwaliteit
    • Pluimveerechten
    • Programmatische Aanpak Stikstof (PAS)
    • Stikstof
    • Subsidie pluimveehouderij
      • Asbestsanering
      • Salderingsregeling
      • SDE+
  • Diergezondheid
    • Bloedluizen
    • Coccidiose
    • Coryza
    • Fipronil
    • Hittestress pluimveehouderij
    • In ovo
    • Mengvoer
    • Mycoplasma
    • Salmonella kip
    • Voetzoollaesie
    • Vogelgriep
  • Marktprijzen
    • Eierprijs
    • Vleeskuikenprijs
    • Slachtkippenprijs
    • Ondernemen
    • Marktprijzen pluimveehouderij
  • Huisvesting pluimvee
    • Bedrijfsnieuws
    • Drinksysteem pluimveehouderij
    • Eierlokaal
    • Leghenstal
    • Luchtwassers
    • Stalhygiëne pluimveehouderij
    • Stalklimaat pluimveehouderij
    • Stallampen pluimveehouderij
    • Ventilatie pluimveehouderij
    • Voersysteem
    • Wintergarten
  • Mest
    • Mestbanden
    • Mestbeleid
    • Mestdroging
    • Mestopslag
    • Meststoffenwet
    • Pluimveemest
  • Vakpartners
    • Trouw Nutrition
    • MSD Animal Health
  • Abonneren & meer
    • Gratis abonnement op de Pluimveekrant
    • Uw abonnement op de Pluimveekrant aanpassen
    • Adverteren
    • Contactpagina
    • Nieuwsbrief
    • PluimveePodcast
Pluimveebedrijf maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze <a href="https://www.pluimveebedrijf.nl/privacy-statement/">cookieverklaring</a>.
Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Opslaan en accepteren