• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

pluimveebedrijf.nlpluimveebedrijf.nl

Nieuws voor de pluimveehouder

  • Nieuws
  • Kies uw pluimveetak >
    • Biologisch pluimvee
    • Broederij
    • Eendenhouderij
    • Kalkoenen
    • Leghennen
    • Moederdieren
    • Vermeerdering
    • Vleeskuikens
    • Vrije uitloop kippen
  • Wet en regelgeving
    • Antibioticareductie
    • Fijnstof
    • Fosfaat pluimveehouderij
    • Gecombineerde opgave
    • Luchtkwaliteit
    • Pluimveerechten
    • Programmatische Aanpak Stikstof (PAS)
    • Subsidie pluimveehouderij
      • Asbestsanering
      • Salderingsregeling
      • SDE+
    • Stikstof
  • Diergezondheid
    • Bloedluizen
    • Coccidiose
    • Coryza
    • Fipronil
    • Hittestress pluimveehouderij
    • In ovo
    • Mengvoer
    • Mycoplasma
    • Salmonella kip
    • Voetzoollaesie
    • Vogelgriep
  • Marktprijzen
    • Eierprijs
    • Slachtkippenprijs
    • Vleeskuikenprijs
    • Ondernemen
    • Noteringen en marktprijzen
  • Huisvesting pluimvee
    • Bedrijfsnieuws
    • Drinksysteem pluimveehouderij
    • Eierlokaal
    • Leghenstal
    • Luchtwassers
    • Stalhygiëne pluimveehouderij
    • Stalklimaat pluimveehouderij
    • Stallampen pluimveehouderij
    • Ventilatie pluimveehouderij
    • Voersysteem
    • Wintergarten
  • Mest
    • Mestbanden
    • Mestbeleid
    • Mestdroging
    • Mestopslag
    • Meststoffenwet
    • Pluimveemest
  • Vakpartners
    • Trouw Nutrition
    • MSD Animal Health
  • Abonneren & meer
    • Gratis abonnement op de Pluimveekrant
    • Uw abonnement op de Pluimveekrant aanpassen
    • Adverteren
    • Contactpagina
    • Nieuwsbrief
    • PluimveePodcast
  • icon

Jumbo sprak boeren over gezamenlijke aanpak kansen en uitdagingen

Eierprijs Slachtkippenprijs Vleeskuikenprijs 6 juli 2021

Jumbo sprak boeren over gezamenlijke aanpak kansen en uitdagingen

Jumbo maakt de balans op na een reeks tafelsessies met Nederlandse boeren en telers die afgelopen weken op uitnodiging van de supermarktketen heeft plaatsgevonden. Tijdens de vijf bijeenkomsten in juni hebben boeren, telers en andere ketenpartners die aan het supermarktbedrijf leveren en landbouworganisaties in een open, ongedwongen sfeer met Jumbo ideeën uitgewisseld over het toekomstbestendiger maken van de voedselketen.

De aanwezige partijen uit de voedselketen van Jumbo willen toewerken naar een situatie; waarin innovatie en verdere verduurzaming de norm is en waarin het mogelijk blijft een gezonde boterham te verdienen. De sessies zijn benut om gezamenlijk de kansen en uitdagingen in kaart te brengen.

Waardering en trots voor landbouwproducten

Chief Operating Officer (COO) Cees van Vliet van Jumbo; “We sluiten deze eerste reeks bijeenkomsten af met gedeelde bevindingen die van grote betekenis zijn. Van meet af aan hebben we gesteld dat het niet bij vrijblijvende constateringen mag blijven. Neem de waardering voor en trots op land- en tuinbouwproducten van Nederlandse bodem. Dat gaan we in gezamenlijkheid veel actiever oppakken en uitdragen.”

Specifieke uitdagingen per sector

De vijf sessies in juni vonden plaats met achtereenvolgens Nederlandse fruittelers, melkveehouders, varkenshouders, pluimveehouders en groentetelers van wie Jumbo verse producten in haar schappen heeft liggen. De relevante landbouworganisaties, die de belangen van Nederlandse boeren en tuinders behartigen, waren nauw betrokken bij iedere sessie. Door deze aanpak ontstond de mogelijkheid om specifieke uitdagingen per sector te bespreken. Opvallend was dat tijdens de vijf bijeenkomsten gemeenschappelijke wensen en behoeften naar voren kwamen. Jumbo benut alle bevindingen om deze te verwerken in aangescherpte plannen; welke komende tijd getoetst worden in verschillende klankbordgroepen met de ketenpartners.

Kansen en uitdagingen

Sjaak van der Tak, voorzitter LTO Nederland: “Wij waarderen dat Jumbo samen met de gehele sector meerwaarde in de ketens wil creëren. Dat begint met het goed in kaart brengen van de bestaande uitdagingen. Ook het vinden van overeenstemming over de economische en maatschappelijke betekenis van de Nederlandse land- en tuinbouwsector is van belang. Deze eerste tafelsessies dragen daar daarom zeer aan bij. De vervolgstap is dan om nieuwe onderscheidende producten te ontwikkelen die voorzien in de behoefte van de consument en die zorgen voor een gezond verdienmodel van álle ketenpartners in de Jumbo keten. Onze inzet is: bij een extra inspanning hoort een extra beloning.”

Mooie producten

Alle partijen onderschrijven de noodzaak om gezamenlijk te werken aan een toekomstbestendigere voedselketen; waarbij het verdienvermogen van de Nederlandse land- en tuinbouw de ruimte biedt. Voor zoal de benodigde investeringen in innovatie en verdere verduurzaming. Minstens zo belangrijk is ook een breed gedragen trots op de mooie producten van Nederlandse bodem die op onze eettafels belanden. Jumbo is trots op het Nederlandse product en ziet het als haar opdracht om dit nóg meer uit te dragen. Plannen hiervoor zullen komende maanden worden uitgewerkt.

Jumbo heeft al aangegeven dat ze nadrukkelijker de unieke kenmerken van Nederlandse land- en tuinbouwproducten – duurzaamheid, kwaliteit, smaak en gezondheid – onder de aandacht wil brengen. Verder houdt Jumbo met betrekking tot haar herkomstbeleid bij de inkoop van producten vast aan het motto: ‘Van dichtbij als het kan, verder weg als het moet’. Zo komt het overgrote deel al van Hollandse bodem; driekwart van het assortiment binnen de productgroepen AGF, zuivel, vlees en eieren komt ook uit eigen land.

Samenwerken voor de lange termijn

Nederlandse boeren en telers benadrukken dat zij baat hebben bij een nauwere samenwerking en langetermijnafspraken met grote afnemers zoals Jumbo. Betrokkenheid en financiële zekerheid vergroten immers de bereidwilligheid om te investeren in duurzaamheid en verdere kwaliteitsverbetering. Jumbo wijst erop dat ze erg goede ervaringen heeft met de partnerschappen ten aanzien van dierenwelzijn en verduurzaming die ze afgelopen jaren is aangegaan met bijvoorbeeld Nederlandse pluimveehouders (t.b.v. de diervriendelijkere Nieuwe Standaard Kip) en melkveehouders (t.b.v. zuivel met het Beter Leven keurmerk). Om meer stabiliteit in de keten te bewerkstelligen, kiest Jumbo voor nog meer langetermijnrelaties met haar boeren en telers. Jumbo is verder voornemens om samen met de ketenpartners op te trekken in het reguliere overleg met politiek en overheden, bijvoorbeeld ten aanzien van het vergunningenbeleid.

Bron: Jumbo

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Let op hittestress tijdens de komende warme dagen
9 aug

Let op hittestress tijdens de komende warme dagen

9 aug

Vanaf 2023 nieuwe regels voor bestrijden ratten en muizen

Denk je ook aan de Dag van de agrarische medewerker
9 aug

Denk je ook aan de 'Dag van de agrarische medewerker'?

Eerste resultaten gebruik dierlijk eiwit positief
9 aug

Eerste resultaten gebruik dierlijk eiwit positief

Prijzen van kippenvlees stegen zo'n 18 procent per ton in juni
8 aug

Prijzen van kippenvlees stegen zo'n 18 procent per ton in juni

Toon meer

Aanbevolen voor jou!

Let op hittestress tijdens de komende warme dagen

Let op hittestress tijdens de komende warme dagen

Vanaf 2023 nieuwe regels voor bestrijden ratten en muizen

Denk je ook aan de Dag van de agrarische medewerker

Denk je ook aan de ‘Dag van de agrarische medewerker’?

Themapagina's

Wet en regelgevingDiergezondheidMarktprijzenKies uw pluimveetakHuisvestingMest

Eierprijs

Vleeskuikenprijs

Slachtkippenprijs

Advertorial

Footer

Vakpartners

Trouw Nutrition Pluimvee
  • Agenda
  • Adverteren
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • PluimveePodcast
Pluimveebedrijf pluimvee nieuws

Copyright © 2022 Prosu Media Producties | Algemene voorwaarden | Disclaimer

  • Nieuws
  • Kies uw pluimveetak >
    • Biologisch pluimvee
    • Broederij
    • Eendenhouderij
    • Leghennen
    • Moederdieren
    • Kalkoenen
    • Vleeskuikens
    • Vermeerdering
    • Vrije uitloop kippen
  • Wet en regelgeving
    • Antibioticareductie
    • Fijnstof
    • Fosfaat pluimveehouderij
    • Gecombineerde opgave
    • Luchtkwaliteit
    • Pluimveerechten
    • Programmatische Aanpak Stikstof (PAS)
    • Stikstof
    • Subsidie pluimveehouderij
      • Asbestsanering
      • Salderingsregeling
      • SDE+
  • Diergezondheid
    • Bloedluizen
    • Coccidiose
    • Coryza
    • Fipronil
    • Hittestress pluimveehouderij
    • In ovo
    • Mengvoer
    • Mycoplasma
    • Salmonella kip
    • Voetzoollaesie
    • Vogelgriep
  • Marktprijzen
    • Eierprijs
    • Vleeskuikenprijs
    • Slachtkippenprijs
    • Ondernemen
    • Marktprijzen pluimveehouderij
  • Huisvesting pluimvee
    • Bedrijfsnieuws
    • Drinksysteem pluimveehouderij
    • Eierlokaal
    • Leghenstal
    • Luchtwassers
    • Stalhygiëne pluimveehouderij
    • Stalklimaat pluimveehouderij
    • Stallampen pluimveehouderij
    • Ventilatie pluimveehouderij
    • Voersysteem
    • Wintergarten
  • Mest
    • Mestbanden
    • Mestbeleid
    • Mestdroging
    • Mestopslag
    • Meststoffenwet
    • Pluimveemest
  • Vakpartners
    • Trouw Nutrition
    • MSD Animal Health
  • Abonneren & meer
    • Gratis abonnement op de Pluimveekrant
    • Uw abonnement op de Pluimveekrant aanpassen
    • Adverteren
    • Contactpagina
    • Nieuwsbrief
    • PluimveePodcast
Pluimveebedrijf maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze <a href="https://www.pluimveebedrijf.nl/privacy-statement/">cookieverklaring</a>.
Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Opslaan en accepteren