• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

pluimveebedrijf.nlpluimveebedrijf.nl

Nieuws voor de pluimveehouder

  • Nieuws
  • Kies uw pluimveetak >
    • Biologisch pluimvee
    • Broederij
    • Eendenhouderij
    • Kalkoenen
    • Leghennen
    • Moederdieren
    • Vermeerdering
    • Vleeskuikens
    • Vrije uitloop kippen
  • Wet en regelgeving
    • Antibioticareductie
    • Fijnstof
    • Fosfaat pluimveehouderij
    • Gecombineerde opgave
    • Luchtkwaliteit
    • Pluimveerechten
    • Programmatische Aanpak Stikstof (PAS)
    • Subsidie pluimveehouderij
      • Asbestsanering
      • Salderingsregeling
      • SDE+
    • Stikstof
  • Diergezondheid
    • Bloedluizen
    • Coccidiose
    • Coryza
    • Fipronil
    • Hittestress pluimveehouderij
    • In ovo
    • Mengvoer
    • Mycoplasma
    • Salmonella kip
    • Voetzoollaesie
    • Vogelgriep
  • Marktprijzen
    • Eierprijs
    • Slachtkippenprijs
    • Vleeskuikenprijs
    • Ondernemen
    • Noteringen en marktprijzen
  • Huisvesting pluimvee
    • Bedrijfsnieuws
    • Drinksysteem pluimveehouderij
    • Eierlokaal
    • Leghenstal
    • Luchtwassers
    • Stalhygiëne pluimveehouderij
    • Stalklimaat pluimveehouderij
    • Stallampen pluimveehouderij
    • Ventilatie pluimveehouderij
    • Voersysteem
    • Wintergarten
  • Mest
    • Mestbanden
    • Mestbeleid
    • Mestdroging
    • Mestopslag
    • Meststoffenwet
    • Pluimveemest
  • Vakpartners
    • Trouw Nutrition
    • MSD Animal Health
  • Abonneren & meer
    • Gratis abonnement op de Pluimveekrant
    • Uw abonnement op de Pluimveekrant aanpassen
    • Adverteren
    • Contactpagina
    • Nieuwsbrief
    • PluimveePodcast
  • icon

Lekkerder bij de Boer navigeert consumenten naar de boer

Bedrijfsnieuws Eierprijs Slachtkippenprijs Vleeskuikenprijs 31 maart 2021

Lekkerder bij de Boer navigeert consumenten naar de boer

Een bezoek aan een boerderijwinkel hoort in het vaste boodschappenrondje. Het is de overtuiging van Thomas Siahaya, initiatiefnemer en aanjager van online marktplaats Lekkerder bij de Boer.

Hoe werkt Lekkerder bij de Boer?

Met een website en een app verbindt hij consumenten met agrariërs die een boerderijwinkel, versautomaat of verstap hebben. Op basis van gps en zoektermen krijgen de potentiële klanten in beeld waar ze terecht kunnen voor hun doosje eieren, stukje kaas of groenten. Daar kunnen ze vervolgens naar toe genavigeerd worden. “Op deze manier willen we een eventuele  drempel naar boerderijwinkels wegnemen.”

750 ondernemers aangesloten

Ruim 750 agrarische ondernemers zijn inmiddels bij Lekkerder bij de Boer aangehaakt. Het digitale platform met de app is de verbindende schakel en zit door het hele land. “De boer is zelf verantwoordelijk voor het up to date houden van zijn pagina. Wij proberen de ondernemers wel zoveel mogelijk te adviseren. Uiteindelijk blijf je ook zichtbaar als je de pagina regelmatig ververst. Bijvoorbeeld door actuele openingstijden, aanpassingen aan het assortiment en door reviews van klanten”, geeft Thomas Siahaya als tip mee.

Tussenschakels weghalen belangrijkste doel

De organisatie achter Lekkerder bij de Boer is solide. De bezoekersaantallen stijgen flink. Ook het aantal downloads van de app stemt Siahaya tevreden. Volgens hem is die al meer dan vijfduizend keer geïnstalleerd. “We kunnen niets over de omzet in de boerderijwinkel zeggen en dus specifiek conclusies trekken wat het effect van ons platform voor de boer is. Het gaat er uiteindelijk om dat we de tussenschakels weghalen.”

Eierautomaten populair

Op Lekkerder.nl staat de verkoop van aardappelen op een, gevolgd door eieren als het gaat om aangeboden producten. Het gaat om professionele leghennenhouders met een eierautomaat. “Maar de eerlijk gebiedt ook te zeggen dat boerderijwinkels met streekproducten, die doosjes met eieren aanbieden, daarbij worden meegeteld. Op drie staat melk, gevolgd door vlees, groenten en fruit.” 

Positieve respons

Siahaya is druk bezig als communitymanager de contacten met de agrariërs te leggen. “Hoe meer boeren, hoe meer vragen er op ons af komen. Te veel voor mij alleen, dus op het gebied van personele bezetting gaan we de komende tijd stappen maken. De respons is in ieder geval zeer positief. De bedrijven die aansluiten laten weten aangenaam verrast te zijn over de professionaliteit. De betrokkenheid van de aangesloten boeren is zeer groot. Ze laten weten dat ze er actief mee bezig zijn en het enthousiasme delen. Je merkt dat er wat aangewakkerd wordt.”

Loon van boeren niet in balans

Het initiatief Lekkerder bij de Boer kent zijn oorsprong eigenlijk in de jeugd van Siahaya. “Vanaf de camping in Zeeland, waar wij drie maanden in het jaar vertoefden, werkte ik bij twee boeren. Ik stak mijn handen uit de mouwen en vond het prachtig om op de trekker te rijden. Vooral tijdens de oogst op zondag was het hard werken. Het zijn voornamelijk de romantische beelden die me nog scherp op het netvlies staan. Lunchen op de hooibalen. De handgesneden dikke boterhammen met roomboter en ham. Ik zag toen al dat de verhouding loon naar werken op de boerderij niet in balans was. Toen al kreeg de melkveehouder tien cent voor zijn melk, terwijl een pak melk voor negentig cent in de supermarktschappen ligt. Die scheve verhouding is door de jaren heen in stand gebleven.”

Ook in de winter klanten in de boerderijwinkel

Siahaya bleef het contact met de agrarische sector houden. Bij een boerderijwinkel in de buurt haalt hij nog altijd zijn aardappelen, rapen en kannetje melk. Met zijn achtergrond als online strateeg/marketeer raakte hij in gesprek met de mensen achter de boerderijwinkel. “In de zomer weten de toeristen deze plekken doorgaans wel te vinden. De wens is echter dat het ook in de winter drukker wordt.”

Corona versnelt populariteit

Thomas Siahaya is over een oplossing na gaan denken. Daar rolde in 2017 een ondernemersplan uit, waar hij een jaar later zelf voorzichtig mee begon. In 2019 nam Siahaya als startup intrek bij Dockwize Innovation Hub in Vlissingen. “Met een twintigtal boeren ben ik met een gedegen veldonderzoek begonnen in zoektocht om de face-to-face relatie tussen de boeren te verbeteren.” Begin 2020 is hier Lekkerder bij de Boer als resultaat uitgekomen. “Corona heeft alles doen versnellen. Dan wil je meeliften en het platform body geven, zodat de boeren kunnen aansluiten.”

Servers plat na lancering

Na de feitelijke lancering in april 2020 liep het meteen storm. “We beperken ons tot een tool waarmee je als consument weet waar je voor welke producten bij welke boer terecht kunt. We hebben de app zo gebouwd dat je makkelijk naar die plek genavigeerd wordt.” Daags na de lancering gaf een artikel bij Omroep Zeeland het initiatief extra wind in de zeilen. “Door dit versnellende effect ging onze server plat en hebben we bij moeten schakelen.”

Inmiddels is alles stabiel. De app zag in augustus het levenslicht en is beschikbaar voor de besturingssystemen Android en iOS. “Ondertussen zijn we de app aan het doorontwikkelen. Die is en blijft in basis gratis. Er komen wel betaalde functionaliteiten, die een producent kan afnemen. Uiteindelijk moeten die de verkoop stimuleren. “

Consument moet herkomst kunnen achterhalen

Lekkerder bij de Boer is tot dusver beperkt tot Nederland, maar ook de kaart van België is opengezet. “Een interessante groeimarkt.” Ook is Siahaya nog op zoek naar nieuwe producten om aan het platform. “Zo zou het mooi zijn als we ook vleeskuikenhouders en eenden– of kalkoenhouders met eigen verkoop aan ons netwerk kunnen toevoegen.” Volgens Thomas Siahaya zijn de eisen om toe te treden tot Lekkerder bij de Boer niet streng. “Eigenlijk is de enig vraag: verbouw je de producten zelf of houd je zelf vee? Uiteindelijk gaat het er om dat de mensen de herkomst van het product kunnen achterhalen en daarom de afweging maken om het doosje eieren of stukje vlees niet in de supermarkt maar rechtstreeks bij de boer te kopen.”

Gratis aanmelden

Tekst: Martin de Vries
Foto: Ruben Oreel

Dit betreft een artikel uit onze Pluimveekrant. De Pluimveekrant gratis thuis op de mat?

Wil je de Pluimveekrant verder lezen? Vraag een gratis abonnement aan!

    De Pluimveekrant verschijnt zes keer per jaar gratis in uw brievenbus.
Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
ForFarmers UK en 2Agriculture zien af van joint venture
7 feb

ForFarmers UK en 2Agriculture zien af van voorgestelde joint venture

Eierprijs 80 procent hoger dan vorig jaar, maar is het genoeg?
7 feb

Eierprijs 29 procent hoger voor pluimveehouder in twee maanden tijd

Intentieverklaring samenwerking tussen KNMI
7 feb

KNMI, HHNK, HDSR en WL zien de noodzaak om beter samen te werken

Consumentenprijs pluimveevlees 1% hoger, verder herstel prijs af boerderij
7 feb

Prijs pluimveevlees iets lager, maar 38% hoger dan jaar eerder

Flevoland investeert in tegengaan voedselverspilling
6 feb

Flevoland investeert in tegengaan voedselverspilling

Toon meer

Aanbevolen voor jou! eierprijs

Eierprijs 80 procent hoger dan vorig jaar, maar is het genoeg?

Eierprijs 29 procent hoger voor pluimveehouder in twee maanden tijd

Wie is bereid de echte prijs voor voedsel te betalen? - True pricing

Wie is bereid de echte prijs voor voedsel af te rekenen?

Fors hoger saldo leghennen door bijzondere prijsstijging eieren

Fors hoger saldo leghennen door bijzonder sterke prijsstijging eieren

Themapagina's

Wet en regelgevingDiergezondheidMarktprijzenKies uw pluimveetakHuisvestingMest

Eierprijs

Vleeskuikenprijs

Slachtkippenprijs

Advertorial

Footer

Vakpartners

Trouw Nutrition Pluimvee
  • Agenda
  • Adverteren
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • PluimveePodcast
Pluimveebedrijf pluimvee nieuws

Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Algemene voorwaarden | Disclaimer

  • Nieuws
  • Kies uw pluimveetak >
    • Biologisch pluimvee
    • Broederij
    • Eendenhouderij
    • Leghennen
    • Moederdieren
    • Kalkoenen
    • Vleeskuikens
    • Vermeerdering
    • Vrije uitloop kippen
  • Wet en regelgeving
    • Antibioticareductie
    • Fijnstof
    • Fosfaat pluimveehouderij
    • Gecombineerde opgave
    • Luchtkwaliteit
    • Pluimveerechten
    • Programmatische Aanpak Stikstof (PAS)
    • Stikstof
    • Subsidie pluimveehouderij
      • Asbestsanering
      • Salderingsregeling
      • SDE+
  • Diergezondheid
    • Bloedluizen
    • Coccidiose
    • Coryza
    • Fipronil
    • Hittestress pluimveehouderij
    • In ovo
    • Mengvoer
    • Mycoplasma
    • Salmonella kip
    • Voetzoollaesie
    • Vogelgriep
  • Marktprijzen
    • Eierprijs
    • Vleeskuikenprijs
    • Slachtkippenprijs
    • Ondernemen
    • Marktprijzen pluimveehouderij
  • Huisvesting pluimvee
    • Bedrijfsnieuws
    • Drinksysteem pluimveehouderij
    • Eierlokaal
    • Leghenstal
    • Luchtwassers
    • Stalhygiëne pluimveehouderij
    • Stalklimaat pluimveehouderij
    • Stallampen pluimveehouderij
    • Ventilatie pluimveehouderij
    • Voersysteem
    • Wintergarten
  • Mest
    • Mestbanden
    • Mestbeleid
    • Mestdroging
    • Mestopslag
    • Meststoffenwet
    • Pluimveemest
  • Vakpartners
    • Trouw Nutrition
    • MSD Animal Health
  • Abonneren & meer
    • Gratis abonnement op de Pluimveekrant
    • Uw abonnement op de Pluimveekrant aanpassen
    • Adverteren
    • Contactpagina
    • Nieuwsbrief
    • PluimveePodcast
Pluimveebedrijf maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze <a href="https://www.pluimveebedrijf.nl/privacy-statement/">cookieverklaring</a>.
Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Opslaan en accepteren