Vanaf begin juli zal Albert Heijn volledig overschakelen op het aanbieden van witte eieren onder het eigen merk, dit meldt De Telegraaf. Deze verandering is een onderdeel van het ‘Beter voor Natuur & Boer’-programma dat door de supermarktketen is gelanceerd. Op verzoek van Albert Heijn hebben pluimveebedrijven die deelnemen aan dit programma de transitie gemaakt naar het houden van kippen die witte eieren leggen.
Volgens Albert Heijn worden witte eieren op een duurzamere wijze geproduceerd dan bruine eieren. De leghennen die witte eieren produceren, gebruiken hun voer efficiënter, wat leidt tot een vermindering van de CO2-uitstoot. Op dit moment bestaat reeds ongeveer 80% van het eierenaanbod onder het huismerk van Albert Heijn uit witte eieren. Door deze overstap draagt Albert Heijn bij aan de klimaatdoelstellingen die de supermarktketen heeft. Het doel is om 45 procent minder broeikasgassen uit te stoten tegen 2030.
Albert Heijn is niet de enige supermarktketen die deze overstap maakt. Zo heeft Lidl deze overstap enige tijd geleden ook al gemaakt. Sinds 2017 werken zij samen met de drie sterren Beter Leven eieren van Kipster. Ook in de Belgische supermarkten komt de overstap steeds vaker voor. Zo vindt je in de schappen van de Albert Heijn in België voornamelijk witte eieren, en ook bij Jumbo België neemt dit aandeel steeds meer toe. Het zal niet lang meer duren voordat Lidl België dit voorbeeld volgt.
Tekst: Danique Sollie-Elverding
Beeld: Gert van Santen
Bron: De Telegraaf